FIZYKA - PROJEKTY KLAS ÓSMYCH!
500x500

 

  1. Jak zobaczyć niewidzialne? …

 

Optyka to dział fizyki niezwykły, tajemniczy, czarodziejski. Dzięki prawom i zasadom można przekonać się, że białe to właściwie kolorowe, a kolorowe to właściwie białe, że małe to właściwie duże, a duże to właściwie małe, że normalnie to znaczy na głowie, że jak czegoś nie widać to wcale nie znaczy, że czegoś nie widać … No i w ogóle, że wszystko może być iluzją. Klasy ósme wykonywały w tym roku projekt pt. „Jak zobaczyć niewidzialne?”

W wyniku projektu powstała cała masa „szpiegowskich” peryskopów, prototypów aparatów fotograficznych czyli camera obscura w rozmiarach małych i braaaadzo dużych, tajemniczych wykrywaczy promieni laserowych oraz urządzeń powiększających rozmiary. Uczniowie sami wybierali temat projektu (no, może czasami z niewielka pomocą nauczyciela), sami szukali projektów i sposobu wykonania. Sami wykonywali urządzenia, a potem musieli je zaprezentować (z wyjaśnieniem) na forum klasy. Mieliśmy przy okazji mnóstwo zabawy podczas testowania wykonanych urządzeń. Okazuje się, że fizyka może być naprawdę ciekawa i zabawna.

 

  1. Abrakadabra niech żyje plazma! …

O plazmie słyszał chyba każdy, ale nie każdy wie, że jest to, obok gazu, cieczy i ciała stałego … czwarty stan skupienia. Klasa 8b postanowiła nie tylko dowiedzieć się czegoś więcej o tym stanie, ale również udowodnić, że istnieje i że można go zobaczyć. Podjęły się tego Wiktoria i Ola. Najpierw zgromadziły sporo wiadomości teoretycznych, zapoznały się z cechami tego stanu, dowiedziały się, jakie mamy rodzaje plazmy, kiedy ją odkryto, kto się nią interesował i nad nią pracował, kiedy ją opisano. No i w ogóle, wszystko co chcielibyście wiedzieć o plazmie. Następnie opracowały doświadczenia udowadniające istnienie plazmy. Kolejnym krokiem było gromadzenie sprzętu i przedmiotów potrzebnych do prezentacji. No i przygotowanie prezentacji dla koleżanek i kolegów. Ale efekt był … sami oceńcie. Nagle okazało się, że nasze palce świecą, że nie trzeba wcale prądu, by rozpalić lampę jarzeniową i że gorące wcale nie parzy.

 

Iwona Dostatnia – nauczyciel fizyki

Na skróty

Rodzice

Nauczyciele

Uczniowie

Z Galerii
500x500

Zobacz nasze galerie